perjantai 24. tammikuuta 2014

Autoilua Italiassa /Driving in Italy is a challenge!


Autoilua kapeilla kujilla



Useimmat tuntemani suomalaiset tuntevat kauhunsekaista epäluuloa italialaista autoilua kohtaan. Niin tein myös minä ajaessani ensimmäistä kertaa Bolognan lentokentältä moottoritietä Adrianmeren rannikkoa pitkin alan Abruzzoon, enkä syyttä.

Ensimmäinen ajomatkani oli kamala. Moottoritiestä kolmannes oli tietöiden takia kavennettu surkeiksi kinttupoluiksi ja nopeusrajoitus oli pitkiä matkoja 50 km/h. Ajoin rajoitusten mukaan ja takaa tulevat tööttäilivät minulle vähän väliä. He ohittivat aggressiivisesti kiilaten autoni eteen vain muutaman sentin raon jättäen. Turvaväleistä ei ollut moottoritiellä tietoakaan!

 




Kylätiet ovat onneksi rauhallisempia ajella. Lähes joka kylä on pienen mäen päällä tai alla ja sinne johtaa serpentiinimäinen, mutkitteleva tai rankkanousuinen tie. Niihin tottuu nopeasti ja ajovarmuus kasvaa.


Suunnistamisessa ei kannata kuitenkaan luottaa yksinomaan Via Michelinin tai muiden karttapalveluiden ajoaikoihin. Esimerkiksi Torino di Sangrosta on Rooman lentokentälle 260 kilometriä, minkä pitäisi sujua 2 h 40 minuuttia aikaan. Kuitenkin Rooman kehätie GRA on niin tukossa, että aikaa kuluu ennemminkin neljä tuntia kuin kolme.

Suuri osa gps-kartoista on enemmän tai vähemmän ulalla etsiessään kylissä olevia pieniä kujia. Parhaat ajo-ohjeet olen toistaiseksi löytänyt Google Mapsistä, josta eilenkin tulostin ajo-ohjeen ja kuvia määränpäästä.






Kun ajelet Italiassa ensimmäisiä kertoja, huomaat risteykset mielenkiintoisiksi. Niissä on valtava määrä erilaisia kylttejä, joista ei ehdi lukea kuin osan. Lukeminen nopeutuu, kun huomaat, että moottoritien opasteet ovat aina vihreällä, nähtävyydet ruskealla ja sinisellä sekä mustalla muut tiet ja yritysten tiedot. Vie aikaansa oppia joko lukemaan kyltit tai oppia tiet ulkoa. Ota siis rauhassa.

 

Autoilun lisäkuluja


Italian tieverkosto on laaja ja hyvässä kunnossa. Moottoritiet kulkevat suurimpien kaupunkien väleillä ja ne ovat kaksikaistaisia sekä melko loivia nousuiltaan ja laskuiltaan. Yksityisen moottoritiet ovat maksullisia. Matka Roomasta Pescaran kautta Val di Sangron liittymään maksaa 21 euron tietullin verran (noin 260 km). Täältä Veronaan Pohjois-Italiaan tietulli maksaa 34 euroa eli lisää bensakuluja ”mukavasti”. Tosin moottoriteillä ajaminen säästää myös aikaa, sillä niillä voi ajaa 110 km/h (kolmikaistaisilla 130 km/h). Taajamissa ajonopeus on 50 km/h ja niiden ulkopuolella reitistä ja tiestä riippuen 70 tai 90 k/h.







Kylän vanha keskusta on yleensä kapea ja jopa ”yhdenmentävä”, sillä talot ja kadut on niissä rakennettu ennen autojen aikaa. Usein keskustaan ajo on kokonaan kielletty tai on sallittu vain asukkaille – ihan järkevää, sillä yleensä parkkipaikkojakaan ei niistä löydy. Monet turistiautoilijat kokeilevat keskustassa ajoa ja saavat siitä seuraavan vuoden tammikuussa kotiinsa pienen muiston: ulkomaiden sakkolaput toimitetaan tammikuussa suoraan kotiin ja sakko on satasen luokkaa/ kielletty ajokerta!


Eilen tulimme bussilla kotikyläämme päin ja tien kapein kohta oli tukossa. Vastaan oli tulossa traktori peräkärryineen sekä sen jäljessä pakettiauto ja henkilöauto. Koska bussilla on näissä tilanteissa etuajo-oikeus, kuljettajamme näytti ”pois tieltä” –käsimerkkiä ja jono alkoi peruttaa kiltisti ylämäkeen ja mutkaan. Traktorikuski sen sijaan päätti peruuttaa pienelle sivukujalle, huonoin tuloksin. Peräkärry meni ”klinkkuun” ja traktorin suuret takapyörät raastoivat tiiliseinää kuin pyrkien nousemaan sitä pitkin ilmaan. Sama näytelmä lienee toistunut usein, sillä muurissa oli lovia samalla kohdin jo valmiiksi juuri traktorin takapyörien kohdilla.

Vartin peruuttelun, edestakaisin sahaamisen, muurin jyrsimisen ja varsin hikoilevan traktorikuskin käsien ilmaan nostelun (”antaudun”) jälkeen bussikuskimme kirosi jälleen rumasti italiaksi ja lopulta peruutti itse leveämmälle kohdalle. Traktorin jälkeen bussi ajoi ylös ja muut autot odottivat kiltisti ”kivikylän kuninkaan” jälkeen omaa vuoroaan.

 
Kun nousimme bussista torilla eli piazzalla, olimme itsekin myötätunnosta ja tapahtumista uupuneita. Kiitimme kyydistä ja bussikuski toivotteli iloisesti hyvää päivänjatkoa. Tiukka hetki unohtui häneltä nopeasti ja hymy oli taas herkässä.

Nyttemmin muuten molemmat di Fonzo –bussifirman kuskit moikkaavat meille aina ohi mennessään!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Torino di Sangron kylä ja palvelut 2024

  Torino di Sangro, Abruzzon lääni, Italia    Torino di Sangro on idyllinen, pieni italialaiskylä keski-Italiassa, Adrianmeren rannalla. K...